Overslaan en naar de inhoud gaan

Opslag en verdeling

De opslag van ingevroren hengstensperma behoudt de kwaliteit van het sperma en zorgt ervoor dat het optimaal wordt gebruikt.

Ingevroren sperma wordt opgeslagen bij een temperatuur van -196°C in tanks met vloeibare stikstof die speciaal zijn ontworpen voor het invriezen van sperma. Het wordt zorgvuldig behandeld om temperatuurschommelingen te voorkomen.

Ingevroren sperma kan tot tientallen jaren worden bewaard. De opslagtanks moeten regelmatig worden gevuld met vloeibare stikstof, die voortdurend verdampt. De omgevingslucht bestaat voor 78% uit stikstofgas, dat volledig onschadelijk is, tenzij het de 21% zuurstof vervangt die nodig is voor de ademhaling. De opslagkosten worden in rekening gebracht aan de eigenaars van het zaad.

Wij houden een permanente inventaris bij van het opgeslagen sperma, waarin de details van elk monster worden genoteerd, waaronder de naam van de hengst, de datum van winning, de kwaliteit van het sperma en details over het gebruik of de distributie ervan.

Het sperma kan nationaal, in Europa of in vele landen ter wereld worden gedistribueerd, afhankelijk van de gezondheidsresultaten waaraan de hengst tijdens het invriezen is onderworpen. In zeldzame gevallen is het soms mogelijk nieuwe tests rechtstreeks op het ingevroren sperma uit te voeren.

Om de gezondheidsstatus te behouden die het sperma geschikt maakt voor export, moet het continu worden opgeslagen in een erkend opslagcentrum, dat onderworpen is aan diverse controles en voorschriften. Ons verzamel- en opslagcentrum is in Europa en internationaal erkend onder het nummer BF 10/01.

Rietjes dat het geregistreerde circuit verlaat, kan niet meer worden opgenomen of in aanmerking komen voor export. Reizend zaad wordt begeleid door documenten die de herkomst en opslag ervan garanderen.

Het sperma wordt, afhankelijk van de bestemming, over de weg en soms door de lucht vervoerd in containers voor droog vervoer.
Luchtvaartmaatschappijen hebben strikte voorschriften voor het vervoer van gevaarlijke materialen, waaronder bevroren hengstensperma (beschouwd als biologisch materiaal) en vloeibare stikstof (risico van koudeverbranding). De voorschriften van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) en de Internationale Luchtvervoersvereniging (IATA) bepalen de goedgekeurde containers voor het vervoer van bevroren sperma door de lucht, die bestand moeten zijn tegen de extreme temperaturen en druk die zich tijdens het luchtvervoer voordoen.
Er gelden ook beperkingen voor het vervoer over de weg, zodat tijdig kan worden geleverd.

In de containers worden geotrackers geplaatst om ze tot op hun bestemming te volgen.

Het vervoer van sperma wordt toevertrouwd aan partners in wie wij ons vertrouwen stellen, maar er blijven risico's van verlies, blokkering bij de douane, beschadiging van containers, enz. bestaan. Daarom raden wij de eigenaars van de zaden aan hun zendingen te verzekeren voor de waarde van de vervoerde goederen. Wij kunnen niet instaan voor schade als gevolg van vervoer dat niet onder ons toezicht staat.

Aan de opslag van sperma zijn risico's verbonden die wij onder de gebruikelijke tariefvoorwaarden niet kunnen aanvaarden. Hoewel wij op dit gebied veel ervaring hebben, is het onmogelijk om de risico's uit te sluiten die verbonden zijn aan onvoorziene gebeurtenissen zoals het verlies van stikstof of het falen van containers. Daarom kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor schade of verlies van bij ons opgeslagen rietjes. Wij raden u sterk aan een verzekering af te sluiten bij een derde partij en wij helpen u daar graag bij.

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.